Обръчи и "Лебедово езеро"
- Детайли
- Категория: Мнения
- Създадена на Понеделник, 27 Март 2017 13:21
- Написана от Олга Голубева
Този гимнастически сезон музиката от "Лебедово езеро" е много популярна в художествена гимнастика. Независимо от това, колко е удачно използването на тези гениални мелодии, смятам, че това е хубаво и полезно. Нека момичетата да слушат класически произведения поне понякога, поне с приложно предназначение. Интересно е, че в ХГ този балет е представен предимно в съчетанията с обръчи. Във форума има тема на съчетанията, където се използва музиката от "Лебедово езеро", в това число с обръч на Лили Игнатова, Анна Бесонова, Юлия Барсукова и др.
http://www.rgym.info/forum/viewtopic.php?f=114&t=9812
МАРИЕТА ИВАНОВА
https://www.youtube.com/watch?v=OZqkEvRwBKQ
Музиката е нарязана странно - отначало оптимистичния финал, след това главната тревожна тема на лебедите. Съчетанието се е получило донякъде статично, защото това е по-добре за Мариета на този етап. Има при нея култура на движенията, гимнастичката е хореографична, има линии. Характерът на музикалните теми не е отразен напълно.
https://www.youtube.com/watch?v=ZrFHC8kCxnU
Използвани са много интересни и много подходящи за Поли фрагменти. Първата част е валс (бал в кралския дворец), където тя ни показва един истински валс, лек и въздушен. Поли там е стремителна, неудържима и възхитителна. Втората част е вариацията на Одилия, където Полина демонстрира своето фуете - точно както в традиционните постановки на балета. Знам, че Полина танцува в този балет като балерина, много добре го познава и използва някои пози и движения оттам, съвсем ненатрапчиво, и това прави много добро впечатление. Като цяло интерпретацията е много успешна и достойна. Браво.
ГАБРИЕЛА БАХЧЕВАНОВА
https://www.youtube.com/watch?v=GZ0KRJMIu8w
Това е образец за това, как може да се използва музиката на този балет за гимнастичка, която не влиза в НО и няма широки възможности. Музиката е нарязана много логично - тревожната тема на лебедите, след това лиричната част на Одета и в края финалната част на балета. Габи не се опитва да ни покаже точно балет, няма специфични балетни движения и пози, но изключително чистите линии и високата култура на движенията на тази гимнастичка й позволяват да покаже този образ. Като цяло интерпретацията е много проста, но не примитивна.
ДИНА АВЕРИНА
https://www.youtube.com/watch?v=l3TeXavYcHA
Да съединят Дина и музиката от "Лебедово езеро" е голямо предизвикателство за треньорите й. Дина не е музикална по природа и няма вродена красота на движенията. Вижда се, че всичко е поставено и изработено до най-малкия детайл. Използва се практически една тема - борбата със Злото. Тази героическа тема е най-подходящата от целия балет за Дина. Нейният Лебед не е беззащитно и нежно създание, а има сили за тази борба. Може би Дина не е така убедителна в този балет, както в "Пламъците на Париж" (съчетанието с лента), но и балетните артисти имат амплуа - който танцува принцове, не винаги е силен в героическите роли. Във всички случаи този опит е много полезен за нейното развитие.
АНСАМБЪЛЪТ НА ИТАЛИЯ
https://www.youtube.com/watch?v=rYr6qNixvUw
Тази интерпретация е много интересна за мен. Използвана е само основната тема на лебедите и в края финалната. И макар че гимнастичките понякога показват с ръце стилизовани движения на балерини, истинските Лебеди тук са обръчите им. Гимнастичките са облечени в тъмно-сини с черно трика и за мен те са като езеро през нощта. А обръчите се мятат, летят, съединяват се и се разлитат-като птици, нещо много омагьосващо, ако не следим точки, сложности, правилници и т.н. Съгласна съм, че има и статични моменти, които пречат на възприятието и още се изисква работа върху постановката, но според мен това съчетание е заслужаващо внимание, оригинално и много интересно.
Надявам се, това не е последната среща с гениалната музика на Чайковски в този сезон, както и в следващите. Виждаме, че има безкрайни възможности на нейната интерпретация в художествена гимнастика.